Øvelse – icebreakers

1. Brug billede som inspiration til at lære hinanden bedre at kende

En øvelse, der er god at bruge, hvis eleverne ikke kender hinanden så godt i forvejen, men som også er god til at “bryde vaner” med, når eleverne skal lære nyt om hinanden.

Læg billedekortene på gulvet og lad eleverne vælge ét billede, som fortæller om:
1. en oplevelse, de har haft, som har gjort et særligt indtryk.
2. noget om hvem han/hun er som person.
3. hvordan han/hun ser klassemiljøet eller kammeratskabet.

2. Træn fantasien – bryd vanen

Billeder er rigtig gode at bruge, som indgang til et emne, hvor der er fokus på at træne fantasien, nysgerrigheden og mod til at turde fortælle foran klassen.

Bed eleverne gå sammen 2 og 2 og lad eleverne vælge ét kort hver, som de godt kan lide eller et billede, som relaterer sig til et givent emne. Lad dem sammen digte en historie, som de fortæller de andre om på klassen bagefter.

Give evt. eleverne en indgangssætning, og lad dem starte derfra: Øvelsen bliver ekstra sjov, hvis der undervejs skal tænkes nogle bestemt ord ind; fx. trold, postkasse, dyne, appelsin eller Pippi.

Med inspiration fra Visual Thinking

3. Hvem er den anden mon?

Lær hianden at kende på en sjov måde:

Spred billederne ud på gulvet og lad hver elev vælge et kort, som fortæller noget om dem som person.
Lad dem gå tilfældigt sammen 2 og 2. Sig evt. nr. 4 går sammen med 7 etc., så sker der en hurtig og spontan inddeling, som fjerne fokus fra “bedste venner” inddeling.

Eleverne bytter billedekort, og de skal nu hver især fortælle hinanden om, hvordan de ser “den anden person” i billedet”. Hvad er det for personlig træk den anden har, sætter pris på etc.

Afhængigt af formålet lad hele klassen “lytte” med.

Har du en idé, du gerne vil dele med os? Send os en besked.

15 + 14 =