Idéudvælgelse

I den kreative fase gælder det om at få så mange idéer i spil som overhovedet muligt. Alle idéer kan bruges – også selvom de er vilde, dyre at realisere, besværlige at gøre til virkelighed. I den kreative fase må der ikke bedømmes, der må kun siges ja, og…, god idé, spændende og andre positive ord, som ikke bremser den spontane og umiddelbare idégenerering.

I den innovative fase udvælges idéerne – her bedømmes
kategoriseres og udvælges de ud fra bestemte kriterier afhængigt af den stillede opgave.

Med inspiration fra Visual Thinking

Vælg den bedste idé.

Giv idéerne point:
1 betyder at idéen ikke får så mange point – 5 betyder mange

Alle idéer kan bruge – også selvom de er vilde, dyre at realisere, besværlige at gøre til virklighed

Med inspiration fra: Camp Guide – Genvej til unikke idéer

Den selvvalgte ide – her er det den enkelte elev, der vælger.
Ideen udvælges udfra:
Interesse: Hvor interesseret er jeg i ideen?
Indflydelse: Hvor stor er min egen indflydelse på at få ideen gennemført?
Unik: Hvor unik er ideen?
Succes: Hvor sandsynligt er det at ideen gennemføres?
Effekt: Hvor stor effekt vil ideen have?
Kommunikation: Hvor let er det at snakke om ideen?
Pris: Hvor dyr er ideen?