Øvelse – formidling af idéerne

Når eleverne har udviklet et produkt eller en proces ud fra den opgave/udfordring, de har fået skal den formidles.

Her følger et par øvelser til, hvordan det kan gøre (med inspiration fra: Innovative elever af Lilian Rohde og Anja Lea Olsen):

1. Elevatortale

Hver elev eller gruppe skal på højest 2 minutter(ca. den tid det tager at køre 15 etager op i et højhus).
Bed eleven/erne holde en “salgstale”, der kan “sælge” et, de har forberedt. Når tiden er gået stoppes eleverne.

Øvelsen tvinger eleverne til at holde fokus på kvaliteten af deres produkt/proces – og udvælge det absolut vigtigste at fortælle om.

2. Rejseholdet

I denne øvelse skal en gruppe af eleverne udgøre et rejsehold, der rejser rundt til grupperne og hører deres elevatortale. Hver elev eller gruppe skal på højst 2 minutter beskrive deres idé for rejseholdet. Det tvinger eleverne til at fokusere på og udvælge det absolut vigtigste ved deres idé og formidle det til rejseholdet på en klar og kortfattet måde.

Vigtigt, at eleverne er bekendt med, hvad “feedback” betyder, at de er i stand til at give og modtage feedback på en konstruktiv måde.

Når eleverne har udviklet et produkt eller en proces ud fra den opgave/udfordring, de har fået skal den formidles.

3. Med inspiration fra: 5 trinsmodellen – udviklet af Insero og NOVAskolen i Vejle

Har du en idé, du gerne vil dele med os? Send os en besked.

6 + 13 =