Pædagogik og didaktik i entreprenørskabsundervisningen

Forfatter: Anne Linstad Kirketerp

IDEA Institut for Entreprenørskab og relationsledelse Syddansk Universitet, 2010

Forord

En meget nær ven har sagt, at forskere enten forsker i noget de er vrede over, eller noget de gerne vil have helet i dem selv. Og for mit vedkommende har det vist sig at være ”min egen manglende evne til at tage mig sammen” jeg har forsket i. Den manglende evne til at sparke sig selv et vist sted, er nok noget mange mennesker deler med mig. Ikke, at jeg ikke får lavet noget – det gør jeg skam – men ofte er det med store tilløb og med mange overspring. Nogle gange finder jeg bare på undskyldninger, for ikke at gøre noget som helst og kalder det tilladt afslapning ”jeg gør det i morgen”! Ofte med negative selvfølelser til følge.

Hvorfor er det, vi ikke bare kan tage ”os selv sammen” og gøre det nødvendige som vi ved vil bringe os nærmere den retning vi ønsker? Det pædagogiske skub vi har brug for for at overvinde frygt og modstand for noget vi finder utrygt og uklart, er det jeg har forsket i. For gennem det kærlige skub kan vi opleve nye spændende begivenheder, som kan ændre vores perspektiv på os selv og verdenen.

Denne afhandling er blevet til gennem kærlige skub fra forskellige vigtige personer i mit liv. Og det er jeg dem evigt taknemmelig for. Specielt til mine to fantastiske børn som have retten til – helt bogstaveligt – at sparke mig når jeg lavede for mange overspringshandlinger.

Anne Linstad Kirketerp, marts 2010