Træn kreativiteten

1. Associations-træning

Når vi træner evnen til at tænke frit kreativt, er det vigtigt at lave øvelser, hvor eleverne associerer. Ex. Sig VAND. Eleverne siger; strand, ørken, tørt etc.

Opgaven fører ikke nødvendigvis nogen steder hen, men den er sjov for eleverne og træner deres evne til at tænke frit uden at dømme eller bedømme.

2. På indkøb

Stil eleverne følgende spørgsmål: Vi skal på indkøb, men vi må ikke bruge en indkøbsvogn eller kurv til at samle vores varer i?

Hvad gør vi så?
Nogle elevgrupper er trygge ved hinanden og tør tænke frit og komme frem til sjove løsninger.
“Vi laver en raket, som vi sætter os ind i, fodrer den med indkøbslisten, og så fyrer den igennem supermarkedet, imens den samler varerne ind”.

Kender eleverne ikke hinanden så godt – lad dem da trække et billedkort eller to og lad dem idégenerer derud fra.

Det kommer der ofte meget sjovt ud af, og billederne er med til at skabe det trykke miljø, fordi de kommer til at udgøre et ukendt tredie, som ikke er “farligt”.

Øvelsen træner evnen til at tænke fri uden bedømmelse – alt er tilladt.

3. Undren – se tingene fra en anden vinkel

Vi skal huske at træne evne til at undres, være nysgerrig og se tingene fra en anden vinkel. Kun ved at undres og stille spørgsmål bliver vi bedre til at åbne vores sind, lukke op for nye idéer og tænke i alternative baner.